lördag, januari 07, 2012

Vårens tävlingar och träning

Kollar lydnadstävlingar till våren, spännande. Vi börjar nog med Piteå i april och kör en dubbelhelg nere i Umeå-trakten framåt maj. Om det går bra med träningen vill säga! Vi har ju legat på latsidan där nu en månad.. Och nu är jakten lite roligare tycker nog vi båda. Jag tror att jag fick kläm på nya SBK tävling idag, ganska praktisk faktiskt. Det borde finnas nått liknande för WT och jaktprov.. Jag tar gärna emot tips på bra sammanställningar över jaktprov! Eller bara allmänna tips på working test i Norrland i sommar/höst.

Ikväll körde jag och Ronja lite linjerad och markeringar. Hon hade ingen större lust att vända och snabba sig tillbaka när jag kastade i djupsnön.. Kanske får jag skylla mig själv. Just då kom det en hund och gick förbi, den orkade hon inte heller springa ut till, det blev "inte bry sig" träning istället. Linjetagen fixade hon bra däremot, fast jag gjorde riktigt lång. Gjorde tre minnesmarkeringar också varav två var bra, en fuskade hon med att nosa lite innan hon kom tillbaka in. Vi vi gjorde en dubbel som hon löste bra, tog den jag skickade på först. Andra missade hon då hon blev störd av grannarna, jag tog in och riktade henne och det blev klockrent. Jag tänkte avsluta med en enkel enkelmarkering sim råkade hamna i en snödriva, Ronja hittade ganska direkt ändå och hade full fart tillbaka! Vad det är kul med jakt!

Inga kommentarer: