tisdag, november 29, 2011

Lydnadstävlingen

Vår premiär i lydnadsklass ett, ridhuset i Vännäs. Ronja var så duktig, det är synd att jag inte kan ladda upp filmen, jag tror det är för att den är för lång. Men där kan man verkligen se att alla fel vi gör är mitt fel och min dåliga tajming. Vi behöver lite tävlingserfarenhet och det har vi just börjat samla på oss. Jag var inte fullt så nervös som jag trodde att jag skulle göra. Fast en hel del fjärilar fanns det alls. Här är våra poäng:

Platsliggningen 8 poäng
-Ronja ligger jättebra i 45 sekunder, sedan hittar hon en hästbajs som ligger precis inom räckhåll som hon sträcker sig efter och glatt börjar tugga i sig och sedan gräver hon fram lite mer och sysselsätter sig med det resten av tiden. Hon är så fokuserad att jag får DKa henne när hon ska sätta sig upp. Jag hann bli rätt nervös.. Men var låg hon i alla fall, hon vet vad som gäller min illa dam.

Tandvisningen 10 poäng
-Inget att tala om. Ronja bryr sig inte om att någon kollar henne lite i munnen. Hon ställde sig upp, hon trodde nog att det ska vara som på utställning. På grund av de nya reglerna får vi träna på att sitta var, men inget jag tror ska bli något beymmer. Tandvisningen hade vi inte alls tränat på innan.

Linförighet 6,5 poäng
-Katastrof, alldeles för okoncentrerat. Vissa sträckor gick hon väldigt fint, precis som hon brukar, men både i början och i mitten var det inte alls bra. Både min nervositet för första momentet och miljön. Jag skulle ha gett tydligare starttecken och ett DK direkt när det inte blev bra i början. Här har vi många fler poäng att ta i framtiden, en erferenhet vi tar med oss.

Läggande 7,5 poäng
-Hon lägger sig segt, några steg efter kommandot, men annars är det jättefint. Rakt och koncentrerat och fint sättande på slutet. jag när nöjd med henne. Jag tror att långsamheten beror delvis på miljön. Men hon lägger isg inte mega-snabbt annars heller, men snabbare än nu i alla fall.

Inkallning 9 poäng
-Jättesnygget utom att hon sätter sig jättesnett, därav poängavdraget. Jag vet att hon kan göra så ibland, vi tränar fortfarande på en helsäker utgångsposition.

Ställande 8 poäng
-Hon tar två steg, men så gör hon på träning också, det är något vi måste jobba på. Lite snett ställande fick hon också, men inte vidare mycket. jag är nöjd över att hon så fint skiljer på ställande och läggande.

Apportering 10 poäng
-Hon är retriever, vad är det för sak att hålla något i munnen i 5 sek? Bra tävlingsledare hon lämnade blocket på ett diskret sätt, annars hade hon kunnat bli lite för glad!

Hopp 0 poäng
Ronja sprang på sidan.. Vi har inte tränat på hindret och jag gav kommando när hon var lite okoncentrerad, så det är enbart mitt fel.

Totalt: 143,5 poäng och ett andra-pris.

Nu är vi sugna på att fortsätta tävla! Vintern ska ägnas åt grundfärdigheter som utgångsposition och snabbhet i ställande och läggandet.

1 kommentar:

Lisa.V sa...

Garttis Maja och Ronja såklart!
Är grymt imponerad att ni vågare er ut på banan. själv är jag redan nervös för någon utställningsdebut ed Esther haha:P