måndag, juli 11, 2011

Träningen i Håkmark gick sådär. Jag tror att det var jag som var nervös och att det smittade av sig på henne. Hon fnattade runt och ville bada i en pöl, inte komma in med dummien och andra dumheter som vi trodde vi tränat bort för månader sedan.. Jag tror Tommy såg igen henne, gjorde ett kast på ett svårt ställe, brant nerför och över en liten bäck och första gången hämtade hon, men ville inte leverera utan plaskade i bäcken. Andra gången sa Tommy åt mig att ta i lite och stoppa henne när hon var påväg åt fel håll. Och se, hon var perfekt duktig och avbröt direkt försöket att inte komma in och avlämnade prickfritt som alltid. Min duktiga hund! Vi fick prova massor av övningar, som minnesmarkeringar, dubbelmarkering och linjetag. Imorse tränade vi två minnesmarkeringar som gick klockrent. Jag gjorde dem lätta och gick bara på kanske 60-70 meter innan hon fick apportera, men eftersom det inte alls gick när vi var i Håkmark så börjar vi så. Nu ska vi snart ut och prova linjetag, med tre dummies, hämta två, lägga en ny och så hämta en av de två som är kvar, samt att jag tänkte prova två dubbelmarkeringar. Jätteroligt att få komma ut till Håkmark och få lite hjälp med träningen. Tommy tyckte hon hade potential och arbetade jättebra, och vi är stolta föräldrar. Vilket Tommy och Theres också ska bli idag, för andra gången, för dag kommer tvillingarna med kejsarsnitt. All lycka till er!

Annars har jag städat mest hela dagen, i sådär långsamt behagligt tempo. Magnus syster kommer på besök ikväll och stannar till torsdag. Det blir roligt. Nu är det bara balkongen och badrummet kvar.


Här är två bilder på Ronja från i fredags då vi åkte ut till Bäcksjön och grillade och tillbringade kvällen på straden med att bada och mysa och prova några vattenapporteringar. Ronja gjorde jättefina avlämningar upp ur vattnet utan att spotta och skaka sig först, det var första gången vi lyckades med det!



Inga kommentarer: