torsdag, mars 31, 2011

Jag var tvungen att leta reda på Ronjas dummie, nu när jag läste omhur duktig Chili var med sin. Ronja har vart lite fundersam när det gäller den förut, så vi la bort den och tränade med block istället. Det är hon ganska duktig på nu, så jag tänkte att man kan alltid prova med dummien, här inne i köket brukar allt gå bra. Inga lukter eller roligtheter att kolla på som stör. Och det är så hjärtat smälter när hon först efter att fått hålla några gånger, vilket gick utmärkt, får springa och hämta den åt mig och jag ser hur oerhört försiktgt hon biter tag i den och stolt kommer bärande på den. Nu har hon käkar och muskler för att orka hålla den ordentligt. Och inte tror jag kamplekar skadar försiktigheten i apporteringsmomentet, nog vet Ronja att det är skillnad.

Jag provade ett tips, som jag läste på Mossas blogg, om apporteringen. Ronja har en tendens att rulla blocket i munnen när hon ska hålla ett tag, vilket Mossa tydligen också har gjort. Hennes matte hade fått tipse att det nog var ett kontaktsökande och inte att hon tyckte det var obehagligt att hålla och fått tipset göra en Sitt kvar-övning. Det provade jag med Ronja och helt plötsligt höll hon helt perfekt säkert 6-7 sekunder innan jag gick tillbaka. Toppenbra!

Ronja har också fått prova på sitt första spår idag. Godisspår på asflat på Emma-träningen. Jag vet inte egentligen hur det gick, hon åt godis och kom till målet. Jag tyckte hon luktade sig fram ganska bra, men egentligen kanske hon bara följde korven.. Hon tog varannan/var tredje godis ungefär, vad det nu betyder, som Emma sa! Men det var roligt och nog ska vi prova lite mer alltid.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Vad kul att det fungerade!

Jag sa...

Ja, jag var helt faschinerad. Jag tänklte också att det var för at hon inte tyckte om att hålla den i munnen länge. Vi började med en apport med plast över, den bytte jag mot en i bara trä, mycket för att jag trodde den var svår att hålla i för henne och att det var därför hon rullade den, men samma sak gjorde hon med den andra.

Jag ska se om jag kan lyssna på programmet, när tentastressen är över :)

Allt gott till er!