torsdag, februari 24, 2011

Igår var en intensiv dag, från morgo till kväll. Först skola, sedan andakt, som jag inte hade planerat så värst noga och så kom det massor med folk. Men det blev en lugn stund i alla fall. Matt 6:25 och 769

Väl hemma blev det till att laga mat till mig och Magnus osm var på väg hem från jobbet. Det blev vitkål, nudlar, ingefära, vitlök, ägg och jag ni vet resten av ingredienserna till en god Pad Thai. Efter maten klädde jag och Ronja på oss, jag i ytterkläder och hon i koppel och halsband och begav oss ut is kogen på en lektur med Chili och Simba, och Emma såklart! Jag tror de hade roligt hela bunten. Jag fick några bra tillfällen att kalla in Ronja och det gick fint, även om det är sååå roligt att knycka pinnar från Chili.

Efter att jag skrivit utkastet nästan klart och fått Magnus special till middag gick vi en sväng med Tosca och Magdalena. bara träna på att gå fint och inte bry sig om varandra fast det kommer tusen cyklister och massor gåenden hela tiden. Det gick sådär, Ronja och jag var båda lite trötta, men hon brydde sig inte speciellt om Tosca och det var huvudsaken. Sedan joggade vi hem halva vägen för att få upp lite värme, spännande tyckte Ronja!

Idag började med att Ronja var akutkisnödig när vi skulle äta frukost klockan sju, hon som inte brukar änns vilja släpa sig upp fören husse går vid halv åtta och inte gå ut fören åtta halv nio. Men morgonpromenaden blev snabbt avklarad och nu ska vi mysa en stund innan jag ska till skolan.


Gud, i dina händer vilar jag i tro
vilar i din värme och din ro.
Varje brustet hjärta, varje skadad själ
famnar du i nåd och gör den hel.
Nära vill jag leva, nära dig, Min Gud,
i din omsorg finner själen ro.
Nära vill jag leva, nära dig, min Gud,
i din kärlek kan min kärlek gro.

Gud, i dina händer vilar jag i bön,
växer glädjens tro och hoppets frön.
Du har oss försonat: Jesu Kristi död
räddar oss till liv i överflöd.
Nära vill jag leva, nära dig, Min Gud,
i din omsorg finner själen ro.
Nära vill jag leva, nära dig, min Gud,
i din kärlek kan min kärlek gro.


Gud, i dina händer får jag gråta ut,
gråten delar du tills den tar slut.
Gud, du känner ondskan i din egen kropp.
Att du delar smärtan ger mig hopp.
Nära vill jag leva, nära dig, Min Gud,
i din omsorg finner själen ro.
Nära vill jag leva, nära dig, min Gud,
i din kärlek kan min kärlek gro.

Gud, i dina händer lägger jag mig ned.
När jag går till vila är du med.
Dina händer bär mig genom rum och tid.
Jag förblir i ljuset i din frid.
Nära vill jag leva, nära dig, Min Gud,
i din omsorg finner själen ro.
Nära vill jag leva, nära dig, min Gud,
i din kärlek kan min kärlek gro.


Text: A-M. Kaskinen, 1982, P. Harling, 1996
Musik: P. Simojoki 1982

Inga kommentarer: