onsdag, september 07, 2011

Apporteringsglädje

Träningen på klubben ställdes in, så vi gick ner till skogen istället och apporterade med Ronja. Tre markeringar med lina, perfekta. Efter gårdagens ruscher tyckte Carola att vi skulle prova med lina, sagt och gjort, hon gjorde två snygga inlevereringar. Vi provade också på sök igår, efter att Carola först testade Tarra på sju (!, imponerande hund!) dummies, var fältet väl uppvallat och Ronja och Pippi fick prova på. Ronja hämtade in två till mig och matte var så stolt. Än så söker hon en hel del med ögonen och lite så snabbt ibland, men hon hittar alltid tillslut. Tillbaka till idag, efter tre markeringar i lina, kopplade vi loss henne, gjorde ingen grej av det, skickade henne som vanligt och hon gjorde perfekt. Vi provade en svår åt henne med, osynlig i nerförsbacke, den tog hon om möjligt ännu bättre. Ja, jag vet att jag skryter över henne, det gör jag rätt i nu efter en lång tid av mest berdrövligt apporterande. Men jag tror att hon behöver svårt ibalnd, då blir det mer en lättnad när hon hittar och blir glad över att få komma in med den. Är det för lätt blir det lätt så att hon hittar på annat på vägen.

Vi provade också på lite sök innan vi gick hem idag. Första gången hade vi gömt den för nära varandra, så hon bytte. När jag skulle skicka henne på den andra, knykte hon istället den som låg bakom oss.. Men ändå kom hon in me den då jag ropade på henne, alltid något! Översvallande glad blev matte ändå.. Då fick Magnus gömma om den som låg kvar, när Ronja inte såg och den letade hon upp jättefint. Vi avslutade så en halvtimme i skogen var lagom idag. Sluta på topp!

Inga kommentarer: