tisdag, augusti 30, 2011

Nu är vi tillbaka!

Ronja har sovit som en stock sedan vi kom in.. och jag har beställt böckerna och bestämt mig för grkiskan, jag hoppas bara jag klara av den bara. Mest nervös för den muntliga examinationen... Gah. Men det får lov att gå bra, jag förlitar mig på herren.

Apporteringen var en enda glädjeyra för mig och för Ronja också hoppas jag. Vi började på asfaltsplanen och det gick superbra, så jag vågade mig på skogen också, som gick lika fint. Vi körde tre eller fyra, minns inte, markeringar i skogen och Ronja kom med allihop, även fast den sista var svår terräng och hon fick leta en del innan hon hittade dummien. Egentligen var det nog bara bra, för då fick hon jobba lite extra. Massor med mjukost och kramar och pussar och duttar och roligheter hade vi sedan. Vi avslutade med lite vattenapportering, dum som jag var hade jag glömt att skräddarna är intressantare än allt annat och det tog några vändor innan hon simmade till dummien och la den på strandkanten, helt ointresserad av allt annat än de små insekterna.. Jag lät henne leka i vattnet ett tag och kastade lite pinnar istället. Vi avslutade dock med en markering i vattnet som gick jättebra, till och med avlämningen innan skaka och släppa, även om den inte var så organiserad i övrigt. Hon är så duktig min tös! Fortsätter hon såhär och jag hittar någon duktig person att träna med här i Jokkmokk satsar vi nog på working-test nästa sommar. Det skulle vara spännande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Vilken fin blogg ni har!
Roligt att det flyttat in mer hundfolk till Jokkmokk. Ni får gärna höra av er om ni vill ha lite träningssällskap.
Köpte mig en flathane på två år nu i sommar som jag har börjat jaktträna, är nybörjare själv men försöker lära mig med hjälp av böcker, filmer och tips från andra människor.
Tänkte åka till Gällivare nu på lördag för att kolla på jaktprovet som är där. Tänkte det kan vara bra att se hur det går till ifall man skall gå nåt jaktprov själv.

Vänliga hälsningar
Linda Nordqvist
070-2331955

Jag sa...

Hej Linda, kul att du skrev! Vi tränar gärna tillsammans med er :) Har fått kontakt med en som heter Carola också som tränat mycket jakt som jag skulle få hänga på och är säker på att du också är välkommen! Hennes hemsida har adressen : Siggessida.blogg.se

Jag skickar dig ett sms med mitt nummer så kan vi bestäma en dag att träna lite. Vi gck en apporteringskurs i våras, så en liten grund har vi, men ingen jättestabil sådan..