fredag, maj 07, 2010

Bubblande passion

En av mina stora passioner i livet är brödbakande och nu har jag slait till igen. Jag var hemskt nervös imorse när jag satte degen att den inte skulle gå att handskas med nu ikväll eftersom jag snålade lite mycket med mjölet. Sånt där som man har lärt sig, så lite mjöl som möjligt, så att de inte blir torrt. Men det gick bra. Vetesurdeg igen, liksom bilderna sist. Jag utgår från receptet som finns på bakasurdeg.se, fast med mina egna små modifeieringar (läs: jag tar allt på lite måfå som det känns bra och sysslar inte med mått). Nu är det gräddat och klart, tyvärr var vi så mätta efter middagen att vi inte orkade smaka, men det är nog gott också. Ciabattan fick nog lite kort tid i ugnen, men den ska bli matsäcksbröd imorgon och det duger den nog till ändå. Nu ska vi kolla GPS, bygga klart pusslet och packa badväskan!

Inga kommentarer: