torsdag, juni 23, 2011

Nu blev det dags att blogga lite igen. Jag är lite, eller ja jag erkänner, mycket dålig på kontinuiteten. Jag väljer att se det som ett gott täcken på att jag har annat att göra... Hur man väljer att se på saker och ting spelar faktiskt roll.

Den största nyheten är att jag och Magnus har förlovat oss, den 16 juni på en brygga i Höviken. Efter en picknick med räkor, sallad och gott bröd, dock höll romantiken på att gå om intet när vi på väg ut över stenarna nästan kliver på en stor snok. Jag fick en jättefin ring som Magnus egenhändigt hade tillverkat, men nu har vi betsällt våra i guld som kommer på tisdag eller onsdag.

Ronja sover gott på mattan nu, utslut efter en träningskväll med Emma och hennes kompis Anette och deras hundar. Vi personspårade i skogen, provade lite agility och badad/apporterade i vatten. Spårandet gick bra, Ronja är duktig på att följa, även om det blir några cirklar ut så söker hon sig tillbaka igen. Jag känner att jag vet så lite om spårning, jag får nog läsa på lite till nästa gång. Jag håller med Emma om att det inte är det allra roligaste faktiskt.. Mycket förjobb som tar slut så snabbt. Agility tycker Ronja är kul, tunnlar är hennes grej. Det började hon med redan som valp hemma hos Tommy och Therese på deras gräsmatta i en minitunnel. Eftersom jag inte vill att hon ska hopp än så var det tunnlar vi lekte i, vi rovade även balanshindret som jag har glömt vad det heter, upp, plant och sedan ner igen, ganska smalt. Jag tänkte att vi går försiktigt en gång och provar, Ronja tyckte däremot att det var roligt och gick tre gångr fram och tillbaka. Men vi ska ta det försiktigt, som Emma sa så är det lätt att ramla ner. Det är så roligt när Ronja har roligt dock! Vi skulle öva lite stadga, med då ville de andra ner och bada och det säger vi inte nej till. Det blev lite dramatiskt då Chili fick för sig att hopp i från en brygga för att sedan inte komma upp utan hjälp av matte, men sedan var han likaintresserad av vattnet igen så det var nog ingen större skada skedd. Ronja försökte knycka Spirres pinne när han kom insimmandes med den, men det knepet fungerade inte den här gången och hon fick hålla sig till sin egen dummie. Simmar gör hon nu bra och gärna så nu ska vi försöka lägga in avlämningarna efter simturen också. Hon lämnar jättebra i vanliga fall, men när hon kommer upp ur vattnet spottar hon och skakar sig och sedan antingen lämnar hon eller så "glömmer hon bort" och nosar iväg på annat.

Nu ska vi bara lära oss bära effektivt också, det fungerar bättre på "riktiga" dummies, som är lite tyngre än den här i plast..



Just nu håller jag på att baka bottnarna till midsommartårtan som jag har i uppdrag. Det blev lite väl sent, men jag har jobbat natt fyra dagar i sträck så jag är inte så trött.. Den blir fin i alla fall hoppas jag. Tre olika färger på bottnarna, därav den långa gräddningstiden, 3x25 min. Marängfrosting ovanpå, som jag ska göra imorgon.

Inga kommentarer: