torsdag, februari 16, 2012

Middagstipset

Paus i pluggandet, ute snöar det och är ganska behagliga minus 14. Jag ska strax traska upp till skolan för att se om jag kan få låna en dator till Skype-seminare imorgon eller om jag måset skaffa mig ett hedset som har högtalare, men de har lovat mig innan så det borde inte vara några problem. Lyssnar på inspelad föreläsning just nu, när de får paus, får jag också en liten stund. Ronja hade lust att gå ut klockan sju imorse, hon var lite lös i magen. Det är säkert pga foderbytet, jag hoppas det går över, tog lite mindre avd en nya till frukosten för säkerhetskull. Hon har inte visat några fler teckan och inte viljat bajsa mer, det brukar vara ett gott tecken på att det bara var lite löst och ingen riktig oordning i magen, men man ska inte säga hej fören man är över bäcken som det heter..

På tal om bröllopsbilder, det kommer! Jag ska bara ha tid att välja ut några fina och lägga upp här, så Malin ge dig till tåls ;)

Igår skulle jag laga leverbiff till middag, men så plötsligt var riset slut. Riset är aldrig slut nästan, så det var inget jag hade kollat.. Jag är en sådan som aldrig skulle kunna tänka mig att ha potatis till leverbiffen, inte en chans. Ris, brunsås och lingonslyt, så ska det vara. Så något annat fick det bli, det var då vi kom fram till att vi i princip inte hade någon mat hemma och vi kom inte på nått alls att göra. När Magnus kollade igenom alla brukar i skaferiet hittade vi den med röda linser, lite inspiration! Jag har ett jättegott recept på en linssoppa som är superenkel och jättegod, det kommer från ett gammalt nummer av Buffe tror jag. Den här passar också dig bättre Emma! Haha

Gör såhär:

Skala och skiva två morötter tunnt, hacka en liten gul lök och pressa en klyfta vitlök. Fräs alltihop lite snabbt i olivolja. Tillsätt halv tsk kanel och en halv tsk chili samt spiskummin efter samk, men säkert nästan en msk.

Slå sedan på en halv liter vatten och ett paket krossade tomater, gärna med basilika eftersom det blir så gott! Tillsätt också en halv buljongtärning. När det har kokat upp häller du i 1,5 dl röda linser och låter allting koka på låg värme i ca 30 min.

Servera gärna med en klick turkisk yougurt om du vill. En god och värmande vintermiddag som räcker till matlåda dagen efter.

Inga kommentarer: