fredag, februari 10, 2012

Fredagstipset

Inget för Emma dock ;)

Ikväll har vi kotletter i ugnen, superenkelt och väldigt gott. Det tar ganska lång tid, så det är inget man slänger ihop när man är hungrig redan, men med lite planering har man en middag som sköter sig själv.

Ta så många kotletter ni är personer, plus några till om ni är hungriga, beroende på hur stora de är. Med eller utan ben, det spelar ingen roll. Kotletter är perfekt att köpa i storpack och frysa ner i förpackningar om hur många ni använder per måltid.

För två eller tre stycken blandar jag 5dl matlagningsgrädde (snåla inte med grädden eller spä den inte med vatten, smaken blir inte alls densamma) med en ganska stor skvätt soja, kanske 0,5dl och 2-3 tsk sambal-krydda, våt på burk. Vispa ihop och häll över kotletterna i en ungssäker form. Tillaga i 1,5-2 timmar i ugnen på 175 grader tills köttet lätt lossnar från benet och är mört.

Till det här brukar vi äta stekt potatis med ströbröd och persillade, som är persilja, vitlök och salt. Oerhört praktisk och god krydda, men förstås går det bra att använda färska varor eller en helt annan kryddning.

God helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha! tack för varningen :) men du skulle bli förvånad vad jag lär mig om köttmatlagning på jobbet nu! massa jägare och hobbykockar... och jag! nästan så att jag kan säga att jag vet hur man gör massa saker jag typ aldrig hört talas om!
(fast ditt foto ser inte det minsta gott ut.... men vad tur att det var det!)

gun sa...

Kul att ni fastnat för detta receptet. Det är vår favorit också. Lika gott at göra på billig fläskkarre men tar ju en liten tid i ugnen.Tack för all god mat förra helgen förrästen/Gun