lördag, juni 02, 2012

Hundhelg

Det är intensiva dagar just nu. Skriver för fullt på tentan i religionspedagogik och det går sakta men säkert framåt, förhoppningsvis blir den klar redan imorgon kväll. Igår var på Vännäs brukshundklubb för att tävla lydnad. Det gick sådär, Ronja var så seg.. Platsen gick utmärkt, hon snusade lite i början, men la sedan ned huvudet och låg tiden ut och fick 9,5poäng, linförigheten gick också över förväntan i tävlingssituation, fick ge dk från början, men sedan gick hon fint och följde bra. Programmet började med språngmars vilket jag tror var bra, det fick igång henne lite. Dock nollade vi ställandet och hon fick inte så bra på läggandet. Jag tror det beror mest på att Ronja var seg och på att vi bara hann gå fyra steg ungefär innan jag skulle kommendera, jag blev lite förvånad över att det kom då fort att jag nog blev otydlig. Dock så hoppade hon hoppet och då vart matte lycklig! Allt som allt är jag nöjd med henne, även om det bara räckte till ett tredjepris och jag vet att hon kan så mycket bättre. Antingen är det löpet som äntligen är på gång, eller så var det bara en dålig dag.
Igår började viltspårshelgen också, Magnus och Arwen var på teorin på kvällen och idag for vi allihop ut i skogen. Arwen fick börja med att hälsa lite på folk och sedan fick hon en rådjursklöv av kursledaren. Mäkta stolt tjej var det då! Först undersökte hon lite, sedan tog hon den i munnen och sprang iväg med svansen stolt, jag fick nästan inte tag på henne när hon kröp under bilen. Det var också första gången jag hörde henne morra, det var en skatt värd att vakta det där! Därefter har hon sovit tre fyra timmar på liggunderlaget i skogen. Maken till duktig, lugn och sansad valp vi har fått, och massor med beröm har hon också fått. Vi är så stolta!
Det är ju Magnus som går kursen med Ronja, så jag fick inte vara med ute i spåret, men tydligen så spårade hon klockrent ett hundra meter spår ungefär med en 45graders vinkel och var riktigt stolt när hon hittade klöven och bar den hela vägen tillbaka. Imorgon ska hon får svårare vinkel och längre spår med lite blod i, då får vi se vad som händer. Den enda är att hon kanske måste dra ner en smula på tempot. Det är roligt att Ronja och husse får en egen aktivitet också, vi ska träna flitigt i sommar så kanske det blir ett anlagsprov i höst för dem!

Inga kommentarer: